wo 18 september 2019 10:00

Congres Grootstedelijk onderwijs

Lesgeven in de grote stad? Ga er maar aan staan! Door de grote diversiteit aan leerlingen, de sterke invloed van straatcultuur en hoge huren en huizenprijzen lijkt het steeds minder aantrekkelijk te worden. In steden als Amsterdam en Rotterdam dreigen leerlingen zelfs lessen te missen omdat er veel te weinig leraren zijn. Allemaal waar, maar bekijk het eens van de andere kant. Ligt hier voor jou niet een prachtige kans? Een kans om jezelf als docent te bewijzen en bijzondere ervaring op te doen? En ook niet onbelangrijk: denk eens aan de geldbedragen die klaarstaan voor docenten die de uitdaging aandurven! Dus stel jezelf de vraag: wat heb jij nodig om in de grote stad te slagen?

Lesgeven in een grote stad vraagt extra vaardigheden van een leraar. Natuurlijk, didactische vaardigheden zijn belangrijk. Maar je moet vooral ook uitblinken in andere rollen, zoals coach en sociaal werker. En vergeet de rol van inspirator niet! Als je die rollen beheerst, kun je enorm veel betekenen voor leerlingen én veel voldoening halen uit je werk. De bijzondere kennis die dat vraagt, maak je je eigen op dit congres.

Wat moet je weten van de verschillende culturen en maatschappelijke achtergronden waar je in de stad mee te maken krijgt? Hoe raak je thuis in de straat- en jongerencultuur, die op veel kinderen grote invloed heeft? Dit congres zorgt ervoor. Als je die kennis allemaal hebt, wordt het aanpakken en voorkomen van gedragsproblemen gemakkelijker én zul je je hierin snel ontwikkelen. In de omgang met leerlingen weet je de juiste snaren te raken en dat heeft weer een positieve invloed op de sfeer! Dan kan er (samen)gewerkt worden …

Slagen in de grote stad: je kunt het. Want dit congres geeft je de juiste bagage mee. In boeiende lezingen krijg je onder andere een unieke kijk op culturele diversiteit en leer je hoe je het sociaal-emotioneel leren van leerlingen stimuleert. In workshops wordt de invloed van straatcultuur in de school behandeld, leer je hoe je van een klas een hechte groep maakt en hoe je groeit in jouw rol binnen de driehoek leerling-ouders-leraar.

”Na afloop zul je leerlingen beter begrijpen én beter bereiken. Je bent klaar om een topper in de grote stad te worden!”

Deze dag behandelen we:

  • Culturele diversiteit
  • Urban en jongerencultuur
  • Straatcultuur in de school
  • Leerlingen-ouders-school
  • De verschillende rollen van de leraar
  • De rol van jeugdzorg in het onderwijs
  • Groepsvorming