wo 3 april 2019 10:00

Congres: Effectief leren

Als docent wil je met je lessen optimaal leerrendement bereiken. Toch blijken scholen en docenten lang niet altijd te weten hoe je effectief onderwijs tot stand brengt.Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat samenwerkend leren bijna altijd effectiever is dan alleen leren, maar toch houden veel scholen vast aan een competitieve setting. Op dit congres gaan we het onderwijs verbeteren aan de hand van wetenschappelijk bewezen feiten en inzichten.

Welke inzichten helpen je om je lessen en je onderwijsprogramma effectief te verbeteren? Dat zou je nog weleens kunnen verbazen! De docent en de school blijken daarin het grote verschil te kunnen maken, zolang ze maar weten wat werkt.Zo zal bijvoorbeeld een uitdagende les met duidelijke leerdoelen en goede feedback, meer invloed hebben dan een stabiele thuissituatie. En wist je dat teacher efficiency, het vertrouwen dat een docent in zijn eigen kunnen heeft, één van de sterkste effecten heeft op het succes van leerlingen? Op dit congres leer je op welke gebieden de inspanningen van school en docenten het meeste effect op de leerprestaties hebben.

Hoe analyseer je of je inspanningen het gewenste effect hebben? Ook dat leer je op dit congres!

Je maakt je praktische strategieën eigen om de effectgrootte van zowel het curriculum, als instructies te bepalen. Zo houd je de vinger aan de pols en kun je waar nodigde inhoud van je lessen, maar ook je didactische aanpak bijstellen. Dit congres bied je de tools om vol vertrouwen in jezelf aan de slag te gaan!

Deze dag leert je wat écht werkt! We onderscheiden de mythes van de waarheden, zodat je direct met bewezen technieken aan de slag kunt. Je leert hoe je de effectgrootte van lessen en instructies kunt bepalen en hoe je zwakke onderdelen vervangt. In workshops wordt behandeld hoe je onderwijs vernieuwt op basis van feiten, hoe Formatieve Assessment werkt en hoe je dat kunt toepassen in elk klaslokaal. Na deze dag bezit je alle kennis en vaardigheden waarmee je lessen en onderwijsprogramma’s effectief verbetert.

Thema’s
- Opbrengstgericht werken
- Evidence-based innoveren
- Klassenmanagement
- Formatieve Assessment
- Didactische aanpak
- Curriculum of instructie beoordelen
- Vervangen i.p.v. stapelen
- Ontwerpend leren